Ben jij zelf al bekend met de DISC-methodiek? Wil je deze graag overbrengen op anderen, op een interactieve en inspirerende manier? In deze blog vind je vijf werkvormen om met DISC aan de slag te gaan in een training, variërend van DISC in je team tot aan DISC inzetten in klantcontact. Wil je eerst meer weten over de DISC-methodiek zelf? Lees dan bijvoorbeeld ons andere blog over de DISC gedragsstijlen en wat ze inhouden.
DISC theorie uitleggen op een levendige manier
Om anderen een beeld te geven van wat de DISC stijlen inhouden is het goed om hier een uitleg over te geven. Het wordt alleen al snel theoretisch of statisch als je alle vier stijlen alleen omschrijft. De uitleg wordt levendiger als je gebruikmaakt van een metafoor. Je kunt je de stijlen bijvoorbeeld uitleggen aan de hand van hoe elke DISC stijl zich gedraagt in de auto in het verkeer. Iemand met de rode stijl zal wat assertiever rijden, denk aan meer inhalen en eens toeteren. Een persoon met de gele stijl is misschien zo druk met kletsen met de medepassagier dat diegene een afslag mist. Iemand met de groene stijl gedraagt zich waarschijnlijk beleefd en zal een ander eerder laten ritsen. Waar als iemand met de blauwe stijl niet snel in een file zal belanden, omdat alle opties vooraf goed zijn uitgezocht met de navigatietool. Voor de herkenning is het fijn om de stijlen iets aan te dikken, al moet je hierbij oppassen dat je voorbeelden geen enorme parodieën worden. Je kunt een stukje acteren vanuit elke stijl, of als je werkt met een acteur kan deze het acteerwerk voor zijn of haar rekening nemen. Een variant hierop is hoe elke stijl zich gedraagt in of bij de lift. En gebruik je fantasie voor nog meer situaties vanuit de verschillende stijlen.
Het herkennen van ieders stijl
Na een korte theoretische uitleg beklijft de theorie het beste als mensen op een praktische manier aan de slag gaan met de stijlen. Is je doel om een team meer bekend te maken met ieders stijl, dan kun je dit als volgt aanpakken. Je laat de teamleden een korte DISC-test doen, liefst voor de teamdag. Na een korte uitleg van de stijlen laat je iedereen in verschillende hoeken in de zaal staan, op basis van ieders voorkeursstijl. Je krijgt groepjes teamleden die samen dezelfde stijl hebben. Deze groepen geef je een aantal vragen mee om uit te werken op flip-over: bijvoorbeeld: Wat kenmerkt jullie? Wat zijn de positieve kanten van jullie voorkeursstijl? Wat zijn de negatieve kanten van jullie voorkeursstijl? Hoe herken je deze stijl in je dagelijkse werk? De groepen presenteren vervolgens de antwoorden op deze vragen aan elkaar, en er is gelegenheid tot het stellen van vragen aan ieders groep. Deze werkvorm zorgt vaak voor veel herkenning in het team. Hier kun je ook nog meer lezen over het herkennen van iemands DISC stijl.
DISC behoeften herkennen op de werkvloer
Wil je de vertaling maken van de DISC-stijlen naar de werkvloer? DISC inzetten als leidinggevende kan op verschillende manieren. Één werkvorm is het herkennen van behoeften. Hierbij laat je teamleden in gemixte groepen nadenken over ‘de ideale vergadering volgens elke stijl’. Eventueel kun je deze vergadering in een sketch laten uitspelen door de groepen. De opdracht is een samenwerkingsoefening om met verschillende stijlen iets voor te bereiden. Daarnaast geeft de oefening ook inzicht in de verschillende behoeften die collega’s met andere stijlen hebben. Ook geeft de oefening vaak ontspanning en enige hilariteit. In plaats van het uitbeelden van de ideale vergadering, kun je bijvoorbeeld ook aan de slag met ‘het ideale project’ of ‘het ideale feedbackgesprek’, afhankelijk van wat er speelt aan thematiek binnen een team. Zo is deze werkvorm ook erg goed geschikt voor teambuilding met DISC.
DISC werkvormen: de trainer
Wil je in de training aan de slag met het aansluiten in je communicatie bij verschillende stijlen, dan kun je deze oefening doen. Je kiest een herkenbare praktijksituatie, bijvoorbeeld een interactiesituatie met een klant of collega, bijvoorbeeld waarin je iets van de ander gedaan wilt krijgen. De trainer, of liever nog acteur zet deze situatie viermaal neer, telkens vanuit een andere stijl. De trainer stopt de situatie na een aantal eerste zinnen, om de groepsleden te laten raden welke stijl ze herkennen en waaraan. Vervolgens wordt de situatie verder uitgespeeld en mag telkens een van de groepsleden reageren op deze stijl. Na afloop bespreek je per stijl na en inventariseer je de do’s en dont’s in de communicatie per stijl.
DISC werkvormen: de uitsmijter
Als je de deelnemers nog meer oefening wilt geven in het aansluiten per stijl kun je bijvoorbeeld ook deze fictieve situatie neerzetten. Er is een groot personeelsfeest en je gaat hier als medewerker naartoe. Je moet hiervoor alleen eerst de uitsmijter trotseren. Deze uitsmijter verschilt per medewerker in communicatiestijl. Als deelnemer wordt je pas binnengelaten als je aansluit bij de stijl van de uitsmijter. Hiervoor heb je idealiter een acteur nodig. Een aantal voorbeelden waarop de uitsmijter reageert per stijl zijn: blauw: veel wijzen op regels, bv brandweervoorschriften, gele stijl: een gezellig praatje met je aanknopen, rode stijl: heel resoluut zeggen dat je er niet in mag. En groene stijl, rustig en beleefd met je communiceren. Als je goed aansluit in je communicatie mag je het personeelsfeest binnen. Dit is gelijk een directe feedback over of jij weet aan te sluiten bij de ander. Als iemand lastig binnen weet te komen, kun je de deelnemers elkaar laten helpen met tips om uit te proberen.
Hopelijk geven deze voorbeelden je inspiratie om zelf aan de slag te gaan met een training rondom DISC. Ik wens je veel creativiteit om zelf te variëren op werkvormen, om de DISC methodiek over te brengen.
Heb je vragen of wil je meer weten over DISC? Neem dan gerust contact met ons op via 020 – 2442 838 of info@zelforganisatiefabriek.nl. Heb je interesse in een DISC training? Vraag dan vrijblijvend een offerte aan voor een voorstel op maat.
Dit blog is onderdeel van een reeks over het onderwerp DISC. Zo hebben we blogs met verschillende onderwerpen die allen te maken hebben met DISC. Benieuwd? We hebben er hier nog een paar voor je op een rijtje gezet: