Feedback, je ontkomt er bijna niet aan. Voor veel organisaties is feedback een belangrijk onderdeel geworden. Werknemers willen weten wat ze goed doen en waar ze beter in kunnen worden. Toch komt er meer bij kijken dan alleen zeggen wat je van iemand vindt. Het is aan te raden om feedback op een juiste manier te geven, zodat je de ander niet kwetst en/of de werksfeer bedrukt. We komen later terug op wat de juiste manier is.
Allereerst wat is feedback? Feedback is een terugkoppeling op het gedrag of de prestatie van een werknemer/collega. Door het geven van deze terugkoppeling ontdekt de ander wat hij goed doet en wat hij kan verbeteren. Daarbij is het van belang dat je dit gestructureerd doet en voorbereid bent. Dan heb je de meeste kans dat hetgeen zal veranderen. Is jouw organisatie nog niet veel met feedback bezig of wil je de manier van feedback geven veranderen? Geen probleem, lees vooral verder.
Feedback: Hoe begin je?
Zoals eerder gezegd, feedback is een belangrijk onderdeel binnen en organisatie. Alleen hoe begin je hiermee? Daar komen we later op terug, eerst even een korte introductie waarom feedback belangrijker wordt. Tegenwoordig laten steeds meer bedrijven de traditionele manier van werken los en stappen over op zelfsturing. Daarin hebben teamleden meer regelruimte en delen zij de verantwoordelijkheid. Logischerwijs komt daar ook het geven en vragen van feedback bij. Zodoende wordt er een cultuur gecreëerd waarin men met regelmaat feedback krijgt en daar ook om durft te vragen. Deze cultuur noemt men een feedbackcultuur. Een feedbackcultuur bevordert individuele prestaties, de samenwerking en gehele presteren van de organisatie.
Meer weten? In deze blog leggen wij jou uit hoe je een feedbackcultuur begint.
Feedback: Hoe geef je dat?
Net hebben wij kort het belang van feedback benoemd en uitgelegd wat een feedbackcultuur is. Nu behandelen we de manier van aanpak en bespreken we welke methoden er zijn. Er zijn een aantal zaken die je bij het geven van feedback in je achterhoofd moet houden. Zo speelt onder andere de wijze van feedback geven een grote rol. Je wilt de ander immers niet kwetsen. Gelukkig zijn er een aantal methoden waarmee de feedback gestructureerd gegeven kan worden. Zo zijn er handige tools zoals het Johari venster of de bekendere sandwich methode. Er is echter wel wat voorbereiding vereist, maar dit komt het feedbackgesprek alleen maar ten goede. Bij voorbereiding kan gedacht worden aan wat er gezegd gaat worden, zodat het alleen over het gedrag en niet over iemand zijn persoonlijkheid gaat. Verder is timing erg belangrijk.
Deze blogs geven meer informatie over het geven van feedback:
- Feedback geven: hoe geef je feedback? [3 handige stappen]
- Feedback Methoden Uitgelegd [4 verschillende methoden]
- Het 4G feedback model. [Stappenplan methode]
- 360 graden feedback.
Mocht je toevallig binnenkort feedback ontvangen? Lees dan deze blog om je voor te bereiden. Feedback ontvangen: hoe doe je dat? [7 handige tips]
Naast feedback is er ook feedforward. In deze methode wordt er gefocust op de toekomst in plaats van op het verleden. Feedforward zal dan ook altijd positief en op ontwikkeling gericht zijn. Om feedforward te realiseren zal er een gewenst gedrag of einddoel bepaald worden, zodat er iets specifieks is om naar toe te werken. Kom in deze blog meer te weten over wat feedforward is en wat belangrijke kenmerken zijn.
Het effect van positieve feedback (vs negatieve feedback)
Zoals je hierboven heb gelezen, zijn er verschillende methoden om feedback te geven. Elke methode heeft een eigen doel en leidt tot een ander effect. Daarnaast heeft de manier van benaderen ook invloed op het effect. Als je de ander op een positieve manier benadert, zal bij hem/haar de stof oxytocine worden aangemaakt. Oxytocine zorgt ervoor dat hij/zij zich gelukkig voelt en daardoor beter zal gaan presteren. Terwijl als je iemand op een negatieve manier feedback geeft, er stresshormonen worden aangemaakt die je minder actief en alert maken. Waardoor je minder efficiënt gaat werken. Het tegenovergestelde effect dus. Mag er dan geen negatieve feedback worden gegeven? Jawel, alleen let op dat je dit zorgvuldig doet en de regels van het feedback geven toepast.
Meer willen lezen over de voordelen van positieve feedback? Lees dan deze blog over het effect van positieve feedback (vs negatieve feedback).
Het Feedbackspel
Om beter te worden in het geven en ontvangen van feedback hebben wij een feedbackspel ontwikkeld. Het doel van het spel is om in een vertrouwde omgeving uit je comfortzone te treden. Dit gebeurt op een spelende maar uitdagende wijze. Het spel bestaat uit drie verschillende moeilijkheidsgraden en een aantal rondes. Na elke ronde volgt er een evaluatie om het verloop van het spel te bespreken. Enkele voorbeelden van spelkaarten zijn: ‘Wanneer voelde je je gewaardeerd?’ en ‘Welke collega heeft vandaag een bad hair day?’.
Zie jij ook het belang van feedback in? En zou je binnen jouw team het geven en ontvangen van feedback willen verbeteren? Wij, van de Zelforganisatie Fabriek, zijn gespecialiseerd in het geven van feedback trainingen en alles wat daarbij komt kijken. In deze training spelen we onder andere een spel dat teamleden uitdaagt door middel van het uitvoeren van een aantal leuke en leerzame opdrachten.
Vraag een offerte aan voor een voorstel op maat. Behoefte om eerst even contact te hebben? Je kunt ons bereiken op 020 – 2442 838 of info@zelforganisatiefabriek.nl.