360 graden feedback wat is het uitleg

360 Graden Feedback

In deze blog wordt de 360 graden feedback behandeld. Wij leggen uit wat het is, wanneer je het gebruikt en hoe je het gebruikt. Lees verder om meer te weten te komen over deze feedback methode.

Wat is 360 graden feedback?

De 360 graden feedback is een van de bekende feedbackmethoden waarin de prestaties van een werknemer door meerdere personen wordt beoordeeld. Feedback kan op meerdere manieren gegeven worden, zo kan het eendimensionaal, 180 graden of 360 graden zijn. Bij een eendimensionale feedback krijgt de werknemer alleen de feedback te horen. Wanneer er ruimte is voor inbreng van de werknemer is er sprake van een 180 graden feedback. Als de werknemer feedback vanuit meerdere personen krijgt, spreken we van een 360 graden feedback. Op deze manier krijgt de werknemer een compleet beeld van zijn prestaties. Deze personen kunnen managers, coaches, collega’s zijn, maar ook leveranciers of zelfs klanten.

Meer info over andere feedbackmethoden:

verschillende personen die 360 graden feedback geven

Wanneer gebruik je 360 graden feedback?

Deze methode van feedback geven wordt vaak gebruikt bij beoordelingsgesprekken. Daarnaast kan het ook ingezet worden om een leerproces in gang te stellen. Voor de optimale werking van de persoonlijke ontwikkeling is het verstandig om tijdens het jaarlijkse beoordelingsgesprek een 360 graden feedback te houden en meermaals per jaar, bijvoorbeeld per kwartaal, een rondetafelgesprek te houden om de vooruitgang te bespreken. Op die manier blijven mensen gemotiveerd om aan verbetering te blijven werken. Doordat de werknemer vaker feedback krijgt, kan hij zich sneller ontwikkelen.

Deze methode is geschikt om de werknemer te wijzen op sterke- en zwakke punten, maar dat is niet het hoofddoel van deze methode. Dat is namelijk het leerproces. De 360 graden feedback kenmerkt zich door te focussen op kansen en mogelijkheden van de werknemer. Het is belangrijk dat de feedback gegeven wordt om de werknemer te helpen in zijn functioneren. Het is niet een manier om hem/haar beneden te halen.

Hoe voer je het uit?

Er zijn verschillende manieren om een 360 graden feedback gesprek te houden.

Vaak wordt er een vragenlijst ingevuld of kan er een rondetafelgesprek worden gehouden. In beide gevallen zal er een groep samengesteld worden, dit kan door de manager worden gedaan of door feedbackontvanger zelf (lees ook eens deze tips over feedback ontvangen). Tijdens het gesprek krijgt de werknemer de ruimte om te reageren en te verklaren waarom hij zich zo gedraagt.

  • Vragenlijst: Het gebruik van een vragenlijst is een handige methode om feedback te geven. De vragenlijst wordt ingevuld door zowel de werknemer als door het geselecteerde groepje dat de feedback gaat geven. Op die manier worden de antwoorden van de werknemer vergeleken met de antwoorden van de anderen. Hierdoor komt de feedbackontvanger erachter of hij/zij een realistisch beeld van zichzelf heeft en hoe anderen hem zien. Klik hier om de 360 graden feedback vragenlijst te downloaden.
  • Rondetafelgesprek: Een andere manier is door letterlijk met elkaar om tafel te gaan zitten en de prestaties of het gedrag te bespreken. Een voordeel hiervan is dat er betere toelichting gegeven kan worden en dat er direct interactie kan plaatsvinden. Aan de andere kant kan het gebeuren dat een dergelijke situatie te confronterend is voor sommige waardoor ze niet optimaal feedback geven. Kijk daarom of een rondetafelgesprek een juiste manier is voor jouw team. 

Wat zijn de nadelen van 360 graden feedback?

Een punt van kritiek is dat deze methode erg subjectief kan zijn. Voor het beste resultaat moet de werksfeer positief en veilig genoeg zijn om 360 graden feedback te geven. Ook moet het team bereid zijn om een groei door te maken. Een ander nadeel van deze methode is dat het tijd vergt, maar het resulteert in betere prestaties van werknemers en dus ook in betere prestaties van het bedrijf. Zo ontwikkel je een echte feedbackcultuur.

Zie jij ook het belang van feedback in? En zou je binnen jouw team het geven en ontvangen van feedback willen verbeteren? Wij, van de Zelforganisatie Fabriek, zijn gespecialiseerd in het geven van feedback trainingen en alles wat daarbij komt kijken. In deze training spelen we onder andere een spel dat teamleden uitdaagt door middel van het uitvoeren van een aantal leuke en leerzame opdrachten. 

Vraag een offerte aan voor een voorstel op maat. Behoefte om eerst even contact te hebben? Je kunt ons bereiken op 020 – 2442 838 of info@zelforganisatiefabriek.nl