Het effect van positieve feedback (vs. negatieve feedback)

Gebruik je liever positieve feedback of toch negatieve feedback? Wat is het verschil? En wat is überhaupt feedback? Feedback is een terugkoppeling op het gedrag of de prestatie van een werknemer/collega. Door het geven van feedback ontdekt de ander wat hij goed doet en wat hij kan verbeteren.

Toch zijn er verschillende opvatting over de manier van feedback geven. De een prijst bijvoorbeeld de sandwich methode aan, terwijl de ander dat juist afraadt. Het is goed om te bekijken welke methode werkt binnen jouw organisatie. Er zijn verschillende methoden om feedback te geven, zo heb je onder andere het 4G model en de 360 graden feedback. Elke methode kan tot een ander effect leiden.

Daarnaast heeft ook de manier van benaderen invloed op het effect. Als je iemand positief benadert, zal je een ander gesprek hebben dan wanneer je de ander op een negatieve wijze benadert. In deze blog gaan we de effecten van positieve vs negatieve feedback behandelen.

Positieve feedback vs negatieve feedback

Positieve feedback

Bij positieve feedback wordt er feedback gegeven door de goede eigenschappen van de feedbackontvanger te benadrukken. Dit kan door middel van het geven van complimenten. Positieve feedback kan ook gezien worden als een vorm van feedforward, omdat het ook de goede kwaliteiten van de ander benadrukt.

Meer willen weten over feedforward? Lees dan deze blog over feedforward.

Wat zijn voordelen van het gebruik van positieve feedback?

  • Positieve feedback maakt ontvangen van feedback makkelijker.

Feedback ontvangen is niet altijd even prettig, maar als dit op een positieve manier gebeurt, zal de ontvanger meer open staan voor de feedback. Er is dus een grotere kans dat het gewenste gedrag gerealiseerd wordt. Wanneer de ontvanger beter met de feedback omgaat, wordt het geven van feedback ook een stuk makkelijker.

  • Het leidt sneller tot een feedbackcultuur.

Als werknemers elkaar positief benaderen, zullen zij ook eerder geneigd zijn om feedback te vragen. Werknemers durven elkaar meer aan te spreken en dat leidt tot een algehele betere sfeer op de werkvloer. Zo ontwikkel je een gezonde feedbackcultuur.

Een feedbackcultuur is een cultuur waarin werknemers zich comfortabel voelen om met regelmaat feedback te vragen en te geven.

  • Er komt meer betrokkenheid en een betere samenwerking.

Door het gebruik van positieve feedback zal de werknemer zich meer gewaardeerd en op zijn gemak voelen. Waardoor hij of zij sneller wat in zal brengen. Daarnaast krijgt hij meer het gevoel dat hij/zij onderdeel is van het team. 

  • Hogere kwaliteit van het werk.

Positieve feedback werkt motiverend en zorgt ervoor dat de stof oxytocine wordt aangemaakt, ook wel het gelukshormoon genoemd. Oxytocine zorgt er namelijk voor dat je je beter voelt. Doordat je hersenen meer van dat gevoel willen, ga je automatisch beter presteren. Zo worden werknemers productiever en dus ook de hele organisatie.

  • Verhoogt intrinsieke motivatie.

Door iemand positieve feedback te geven, zal je zien dat hij/zij enthousiaster wordt. Het geeft meer richting aan wat de verwachtingen zijn. De positieve benadering zal ook de intrinsieke motivatie stimuleren. Wat betekent dat de werknemer gemotiveerd is, omdat hij dat ook echt wil. Intrinsieke motivatie leidt tot betere prestaties. Als werknemers beter presteren, zal dit zich uiteindelijk uitbetalen in het behalen van betere bedrijfsprestaties.

Houdt deze tips in het achterhoofd:

  1. Wees consistent! Geef niet eerst positieve feedback, daarna negatieve feedback en dan weer positieve feedback. Dat is de sandwich methode en in onze blog over wordt verschillende feedback methoden in verder detail uitgelegd waarom deze methode niet geschikt is.
  2. Mocht je toch een kritiekpunt willen geven. Zorg dat je veel meer positieve dan negatieve punten benoemt. Hierbij kun je de 4:1 verhouding van gedragsanaliste Beth Sulzer-Azaroff aanhouden.
  3. Geef het compliment zodra je het ziet. Dit komt oprechter over.

Negatieve feedback

Negatieve feedback geven kan erg lastig zijn. Mensen durven dit vaak niet te benoemen en blijven lange tijd met de ergernissen zitten. Dit kan de werksfeer behoorlijk bedrukken. Het is daarom goed om niet te lang te wachten met het geven van je feedback, maar hoe pak je dit aan? In onze blog over hoe je feedback moet geven leggen wij uit welke 5 tips helpen om feedback te geven.

Ook het aanhoren van negatieve feedback kan lastig zijn. Van nature schermt ons brein zich af tegen gevaar en bedreiging door stresshormonen aan te maken die je minder alert en actief maken. Bij het horen van negatieve feedback worden er dus stresshormonen aangemaakt, waardoor je dus minder concentratie hebt en minder efficiënt gaat werken. Een onderzoek van Naomi Eisenberger van UCLA toont aan dat negatieve feedback hetzelfde effect als fysieke pijn kan opleveren.

Wat is het verschil in effect?

We zijn er ondertussen wel achtergekomen dat positieve feedback een ander effect heeft dan negatieve feedback. Door positieve feedback voelen werknemers zich gesteund, wat motiveert om hun werk beter te doen. Terwijl negatieve feedback als kritiek wordt beschouwd en daartegen beschermen ontvangers zichzelf vaak. Dit neemt niet weg dat er nooit kritiek gegeven mag worden, maar wees je als feedbackgever ervan bewust hoe de ander kan reageren. Een ander voordeel van het gebruik van positieve feedback is dat je beschouwd wordt als een oprecht persoon. Als je dan een keer kritisch bent, komt dit serieuzer over en is de kans groter dat de kritiek zonder probleem wordt opgepakt.

Zie jij ook het belang van feedback in? En zou je binnen jouw team het geven en ontvangen van feedback willen verbeteren? Wij, van de Zelforganisatie Fabriek, zijn gespecialiseerd in het geven van onze feedback training en alles wat daarbij komt kijken. In deze training spelen we onder andere een spel dat teamleden uitdaagt door middel van het uitvoeren van een aantal leuke en leerzame opdrachten.

Vraag een offerte aan voor een voorstel op maat. Behoefte om eerst even contact te hebben? Je kunt ons bereiken op 020 – 2442 838 of info@zelforganisatiefabriek.nl.

Auteur.

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp