Het 4G feedback model [stappen & uitleg bij methode]

Feedback geven en ontvangen is lastig. Als je hiermee te maken krijgt, helpt het om een structuur en een methode toe te passen. Maar welke methoden zijn geschikt? Het 4G-model is een van de geschikte methoden om jouw feedback gesprek beter te laten verlopen. In deze blog lees je in detail over de 4 G’s feedback methode. Dit 4G-model wordt aan de hand van een stappenplan wordt deze methode beschreven, zodat het geven van feedback makkelijker zal verlopen. Bovendien geven we een aantal voorbeeldzinnen om een feedbackgesprek te starten. Ter afsluiting is er een praktijk gesprek ter illustratie.

Wat is het 4G-model?

In het 4G-feedback model wordt er door middel van 4 stappen feedback gegeven. Tijdens het geven van de feedback worden hedendaagse gedragsvertoningen benoemd en wordt een wenselijk gedrag geschetst. Verder ligt de focus net als bij feedforward erg op de toekomst met de vraag “Waar staan we nu en waar willen we naartoe?” in het achterhoofd. Zodra er begrip of weerstand komt, ga je naar de volgende stap. Wanneer blijkt dat de ander de feedback niet volledig snapt, begin dan opnieuw en probeer de ander vanuit een andere hoek te benaderen. Geef niet op, want je wilt immers wel dat er wat verandert.

Deze methode heeft 4 stappen:

  1. Beschrijf wat je ziet (Gedrag)
  2. Beschrijf hoe jij je daarbij voelt (Gevoel)
  3. Benoem wat dit gedrag veroorzaakt (Gevolg)
  4. Geef aan welk gedrag je voortaan wilt zien (Gewenst)

Voorbeeldzinnen:

Deze voorbeeldzinnen helpen om het 4G-model te gebruiken en een structuur te geven aan het feedbackgesprek. Probeer ze zelf maar eens uit.

Het 4G-model

 

Het 4G-model in de praktijk.

In de blog over het geven van feedback staan verschillende tips die helpen de feedback zo goed mogelijk over te brengen. Één van die tips is dat het kan helpen om de feedback eerst voor te bereiden. Onderstaand voorbeeldgesprek kan helpen.

  • ‘Hoi goedemorgen, zou ik je even kunnen spreken? Wat mij opvalt is dat je houding gesloten op mij overkomt.’
  • ‘Daardoor merk ik dat ik niet zo goed weet hoe ik een gesprek met je aan kan gaan of hoe ik tijdens een vergadering op je moet reageren.’
  • ‘Met als gevolg dat ik niet op je reageer en geen contact met je zoek. Wat natuurlijk heel vervelend is.’
  • ‘Wat ik graag hoop te zien is dat je je iets meer openstelt voor anderen en hun ideeën, zodat het makkelijker wordt om een gesprek met je aan te gaan.’

Ben je benieuwd naar andere methoden om feedback te geven en te ontvangen? Kijk dan hier! 

Zie jij ook het belang van feedback in? En zou je binnen jouw team het geven en ontvangen van feedback willen verbeteren? Wij, van de Zelforganisatie Fabriek, zijn gespecialiseerd in het geven van feedback trainingen en alles wat daarbij komt kijken. In deze training spelen we onder andere een spel dat teamleden uitdaagt door middel van het uitvoeren van een aantal leuke en leerzame opdrachten.

Vraag een offerte aan voor een voorstel op maat. Behoefte om eerst even contact te hebben? Je kunt ons bereiken op 020 – 2442 838 of info@zelforganisatiefabriek.nl.

Auteur.

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp