Als je op zoek bent naar de verschillen tussen DISC vs Insights Discovery dan is dat heel begrijpelijk. Ook ons heeft het enige tijd gekost om de verschillen en overeenkomsten tussen DISC en Insights Discovery helder te krijgen.
Ontstaansgeschiedenis van DISC en Insights Discovery
Wat interessant is om te weten is dat DISC en Insights Discovery eigenlijk grotendeels dezelfde oorsprong hebben. Beide instrumenten zijn gebaseerd op het werk van de Zwitserse psychiater en psycholoog Carl Jung. Het werk van Jung heeft als inspiratie gediend voor William Moulton Marston in de ontwikkeling van zijn theorie die wordt gebruikt in het DISC assessment.
In de jaren 90 hebben de organisaties Insights en TTI samengewerkt en een DISC-achtige test aangeboden aan geïnteresseerden. Uiteindelijk is deze samenwerking stukgelopen en heeft Insights de test doorontwikkeld tot het Discovery Insights assessment terwijl TTI een DISC assessment is gaan/ blijven aanbieden.
DISC en Insights Discovery overeenkomsten
- Beide assessments brengen gedrags- en communicatievoorkeuren in kaart. Het zijn geen persoonlijkheidstests maar geven taal aan zichtbaar gedrag;
- De tests zijn gebaseerd op de theorie van Jung;
- De tests gaan uit van dezelfde vier kleuren rood, geel, groen, en blauw;
- Beide tests worden gebruikt om teams samen te stellen;
- Beide tests zijn algemeen geaccepteerde tools in het bedrijfsleven om individuen en teams vooruit te helpen;
- De assessments gaan uit van een zelf in te vullen vragenlijst. Het is daarom belangrijk dat mensen de vragen eerlijk invullen, anders heb je er weinig aan;
- De resultaten van beide assessments worden samengevat in een persoonlijk rapport.
DISC en Insights Discovery verschillen
Het DISC model gaat uit van vier gedragsvoorkeuren, namelijk dominant (rood), interactief (geel), stabiel (groen), en consciëntieus (blauw). Samen vormen deze factoren een persoonlijk DISC profiel. Hierbij plaatst de test je niet in een hokje, maar heb je waarschijnlijk wel een voorkeurs-gedragsstijl.
Het DISC assessment is geen bezit van één partij, aangezien de theorie van Marston publiekelijk beschikbaar is. Hierdoor hebben veel verschillende aanbieders een eigen draai gegeven aan de uitwerking van de theorie. DISC assessments verschillen daarom in lengte en uitwerking van het persoonlijke rapport.
Insights Discovery gaat directer uit van het werk van Jung. Het persoonlijke profiel geeft wederom vier kleuren weer, te weten:
- “Cool blue”: dit is iemand die nauwkeurig is en ernaar zoekt zaken volledig te begrijpen.
- “Earth green”: verzorgend en op zoek naar harmonie.
- “Sunshine yellow”: sociaal en op zoek naar bevestiging van anderen.
- “Fiery red”: ambitieus en zelfverzekerd. Op zoek naar resultaat.
Zowel de kleuren als de taal die DISC in zich heeft zijn hier duidelijk te herkennen. Een verschil is dat Insights Discovery er andere begrippen aan hangt en de visualisatie qua kleuren een kwartslag gedraaid is. Insights Discovery gaat vervolgens nog een stap verder door mensen in te delen in acht psychologische types.
Insights Discovery werd ontwikkeld door de organisatie Insights. Hierdoor is een Insights Discovery assessment altijd hetzelfde wereldwijd.
Waarom kiezen wij voor DISC?
Wij kiezen voor DISC vanwege:
- Onze goede ervaringen met DISC Factor assessments en profielen. Wij werken zeer tevreden met deze partij samen en staan achter het assessment dat zij hebben ontwikkeld.
- DISC Factor profielen zijn eenvoudiger dan Discovery Insights profielen. In onze ogen is eenvoud in dergelijke instrumenten juist een kracht, omdat mensen dit makkelijker onthouden. Zo blijft een teamsessie langer hangen en daardoor zijn effecten langer merkbaar/ bedden beter in.
- Wij kunnen DISC Factor goedkoper aanbieden dan Discovery Insights.
Daarnaast hebben de instrumenten een zeer grote overlap en gaat het uiteindelijk om het gesprek dat je met elkaar over de persoonlijke profielen voert. Alleen door deze dialoog, deze teambuilding, het opbouwen van vertrouwen, en het maken van afspraken met elkaar zul je groeien als team. En dat is wat je wilt.
Bij de Zelforganisatie Fabriek zijn we gespecialiseerd in het verbeteren van samenwerking binnen teams. Volg onze geaccrediteerde DISC training of organiseer de training in-company en breng de samenwerking in jouw team naar een volgend niveau. Behoefte om eerst even contact te hebben? Je kunt ons bereiken op 020 – 2442 838 of info@zelforganisatiefabriek.nl.