Het geven van feedback is één ding, maar het ontvangen van feedback kan ook erg lastig zijn, want je wordt gewezen op iets dat je beter kunt doen en moet aanpassen. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je je van geen kwaad bewust was en dat de feedback echt uit de lucht vallen. Hoe ga je hier dan mee om? Gebruik deze tips bij het ontvangen van feedback.
Tip 1: Stel jezelf open voor het ontvangen van feedback
Probeer jezelf zo open en begripvol mogelijk op te stellen en geef de feedbackgever de ruimte om zijn verhaal te doen. Het is voor de feedbackgever ook lastig om iemand anders op zijn verbeterpunten te wijzen. Zeker als de feedbackgever niet een van de beproefde feedback methoden (zoals het 4G feedback model) gebruikt, wordt het lastiger om feedback te geven én te ontvangen. Hierna is het aan jou als feedbackontvanger om te bepalen hoe het gesprek verder zal verlopen. Maar met deze tips in je achterhoofd kun jij makkelijker feedback ontvangen.
Tip 2: Toon begrip voor de feedbackgever
Misschien is het erg lastig, maar probeer de feedbackgever te bedanken voor het nemen van de moeite om jou van feedback te voorzien. Het is namelijk bijna net zo lastig om feedback te geven als te ontvangen. Door hem te bedanken geef je aan dat je hem respecteert. Dit komt de rest van het gesprek ten goede. Het geven en ontvangen van feedback kun je ook trainen. In het feedbackspel dat door ons is ontwikkeld, kunnen jij en je teamleden door middel van uitdagende vragen en opdrachten spelenderwijs oefenen met geven en ontvangen van feedback.
Tip 3: Luister actief
Naast het letterlijk bedanken, kun je ook begrip tonen door de actief luisteren methode van de psycholoog Carl Rogers toe te passen. Wat doe je tijdens het actief luisteren? Leg even je werk neer, kijk de feedbackgever aan en laat zien dat je de feedback écht tot je neemt. Daarnaast kun je de LSD-methode gebruiken. Hierbij luister je nauwkeurig naar de feedback, vat je even kort samen wat de feedback is en vraag je door voor eventuele toelichting. Hiermee laat je zien dat je daadwerkelijk de feedback hebt gehoord.
Tip 4: Ga niet in de verdediging!
Een andere tip voor het ontvangen van feedback is om niet in de verdediging te schieten. Dit is een natuurlijke reactie als je op je fouten/gedrag gewezen wordt. Alleen dit kan tot een escalatie leiden en dat is het tegenovergestelde van wat de feedbackgever wilde bereiken. Het is daarom goed om in het achterhoofd te houden dat feedback geen persoonlijke aanval is. De feedback gaat over je gedrag en niet je persoonlijkheid. Feedback krijgen hoort namelijk bij je leerproces en is bedoeld om een betere versie van jezelf te worden.
Het is altijd goed om in het achterhoofd te houden dat feedback geen persoonlijke aanval is
Meer lezen over persoonlijke ontwikkeling? Lees dan deze blogs over feedbackcultuur en feedforward.
Tip 5: Maak de feedback concreet door vragen te stellen
Wees niet bang om tijdens het ontvangen van feedback vragen te stellen. Zo creëer je voor jezelf alleen maar duidelijkheid en laat je zien dat je actief luistert. Vraag net zolang door totdat de feedback voor jou duidelijk is. Verder helpt het ook als de feedbackgever gevraagd wordt om voorbeelden te geven. Schroom bovendien niet om te vragen wat je goede kanten zijn. Feedback is immers niet bedoeld als een opsomming van verbeterpunten, positiviteit leidt tot een gewenster effect. Alleen zorg bij het stellen van vragen dat je niet aanvallend overkomt en probeer je vraag zo neutraal mogelijk te stellen.
Tip 6: What’s next?
Als de feedback helemaal duidelijk is, is het aan jou om te bepalen wat je met de feedback doet. Nadat je feedback hebt gekregen, is het raadzaam om jezelf even de tijd te geven en de feedback rustig tot je te nemen. Daarna kun je bedenken of je er wat mee gaat doen en hoe. Als je dat hebt bepaald, is het goed om dat aan de ander te laten weten. Doe dit ook als je besluit om niks met de feedback te doen. Zo laat je zien dat je echt geluisterd en erover nagedacht hebt.
Tip 7: Onderneem zelf actie!
Je hoeft niet altijd te wachten totdat je feedback ontvangt, maar je kunt ook zelf om feedback vragen. Geef van tevoren wel even aan dat je feedback wilt, zo heeft de feedbackgever de tijd om even voor te bereiden en krijg je goede feedback. Vraag tijdens het gesprek net zolang door totdat je antwoord op al je vragen hebt gekregen. Hoe breng je dit in de praktijk? Een tip om het gesprek te starten is door te vragen naar wat je goed doet, maar beter kunt doen? Dan is voor jou meteen duidelijk waar je krachten liggen en waar ruimte is voor verbetering.
Zie jij ook het belang van feedback in? En zou je binnen jouw team het geven en ontvangen van feedback willen verbeteren? Wij, van de Zelforganisatie Fabriek, zijn gespecialiseerd in het geven van feedback trainingen en alles wat daarbij komt kijken. In deze training spelen we onder andere een spel dat teamleden uitdaagt door middel van het uitvoeren van een aantal leuke en leerzame opdrachten.
Vraag een offerte aan voor een voorstel op maat. Behoefte om eerst even contact te hebben? Je kunt ons bereiken op 020 – 2442 838 of info@zelforganisatiefabriek.nl.