leerdoelen time management

Wat zijn de leerdoelen in een cursus time management?

Steeds meer mensen worstelen met hun time management. Of je nu een student bent die worstelt met deadlines, een professional die overweldigd wordt door taken, of gewoon iemand die op zoek is naar een betere werk-privébalans. In een cursus time management kun je verschillende leerdoelen nastreven die je helpen om jouw tijd effectiever te beheren en succesvol te zijn in verschillende aspecten van je leven. Vraag je je af of je je tijd al goed genoeg beheert of twijfel je of zo’n cursus iets voor je is? Wie weet herken je iets een aantal voorbeelden van leerdoelen waarmee mensen naar een cursus voor time management komen.

Leerdoel 1: Prioriteiten stellen

Emily had als één van haar leerdoelen op het gebied van time management dat ze wilde leren hoe ze efficiënt werken kon verbeteren en inzien wat ze wanneer moest oppakken. Ze werkte als projectmanager en had moeite met prioriteiten stellen. Ze raakte snel overweldigd door haar takenlijst en wist niet waar ze moet beginnen. Vaak liet ze zich leiden door signalen van urgentie, zoals rode vlaggetjes bij de mail en mensen die druk op haar leggen door achter mails aan te bellen en aan haar bureau te komen staan. Ze verloor hierdoor het overzicht, waardoor belangrijke projecten soms werden vertraagd. In de timemanagementcursus leerde Emily hoe ze haar taken kan ordenen op basis van urgentie en belangrijkheid, zodat ze haar tijd beter kan beheren en projecten op tijd kan afronden.

Leerdoel 2: Planning en organisatie

Mark was een drukke ondernemer die altijd het gevoel had dat hij tijd tekort kwam. Hij wist wel dat een cursus time management hem niet letterlijk meer tijd zou geven, maar had het gevoel dat hij met zijn leerdoel, een betere organisatie, heel veel uren kon winnen. Hij liep vaak achter op schema en vond het moeilijk zijn tijd efficiënt in te delen. Daarnaast merkte hij dat hij vaak taken vergat en niet goed georganiseerd was. In de timemanagementcursus leerde Mark hoe hij zijn tijd voortaan beter kan plannen en zijn agenda effectiever kan beheren. Hierdoor was zijn agenda niet meer constant overvol. Hij leerde gebruik te maken van planningstools en strategieën om zijn taken beter te organiseren, zodat hij zijn taken en deadlines voortaan beter kon gaan beheren.

Leerdoel 3: Tijdverspilling minimaliseren

Sarah was een studente die worstelde met het beheersen van haar tijd. Vaak bracht ze uren door met sociale media en uitstelgedrag. Ze realiseerde zich dan dat ze haar studietaken wederom had verwaarloosd. Ze had vaak moeite om zich te concentreren. Haar leerdoelen gingen er met name over hoe ze zichzelf het beste kon helpen om gedisciplineerd te blijven en een time management systeem kon creëren waarmee ze zich effectiever aan haar studie kon wijden. In de timemanagementcursus leerde Sarah technieken en strategieën om haar digitale afleidingen te beheersen, zoals het instellen van specifieke tijdsblokken voor sociale media en het gebruik van websiteblokkers. Hierdoor kon ze haar studietijd voortaan efficiënter benutten.

Leerdoel 4: Communicatie skills

Serdar was een werknemer die altijd ja zei tegen extra taken, zelfs als zijn bord al vol was. Een hulpvaardige, betrokken collega, maar voor hemzelf werkte deze aanpak niet meer. Hij voelde zich vaak overbelast en gestrest. Zijn leerdoelen gingen met name over de gesprekken die hij hierover te voeren had, waar hij nogal tegenop zag. In de time management cursus leerde Serdar hoe hij assertief kon communiceren en nee kon zeggen wanneer dat nodig is, zonder dat de werkrelatie erdoor beschadigd zou raken. Hij leerde om realistische grenzen te stellen en effectief te communiceren over zijn werklast, waardoor hij voortaan meer controle heeft over zijn tijd en energie.

Leerdoel 5: Stress beheersen

Lisa was een manager in een internationale organisatie die voortdurend onder hoge druk stond. Ze merkte dat haar stressniveau haar prestaties inmiddels beïnvloedde en ze worstelde om een goede balans te vinden tussen haar werk en haar persoonlijke leven. Dat was dan ook haar voornaamste leerdoel. Dat ze te maken had met stakeholders in andere tijdzones maakte het voor haar extra lastig en ze had constant het gevoel dat ze hetzij op het werk, hetzij thuis tekort schoot. In de timemanagementcursus leerde Lisa technieken en strategieën om stress te verminderen, veerkracht op te bouwen en een gezonde werk-privébalans te behouden.

Training Time Management
goed beoordeeld | ervaren trainers | praktijkgericht

Leerdoel 6: Constante verbetering

Daniela was een professional die al enige ervaring had met time management, maar ze wilde nieuwe strategieën en tools ontdekken die haar konden helpen om nog efficiënter te worden. Aangezien de inhoud van het werk soms iets veranderde, en er steeds nieuwe tools en inzichten komen op het gebied van time management, had ze als voornaamste leerdoel om haar kennis te blijven aanscherpen. In de timemanagementcursus leerde Daniela nieuwe strategieën, en maakte kennis met nieuwe apps voor taakbeheer, die haar konden helpen om haar efficiëntie te vergroten en haar doelen te bereiken.

Deze greep uit de leerdoelen van enkele deelnemers geeft je een beeld van de onderwerpen die aan bod komen tijdens een timemanagementcursus. Dit met als doel jou in staat te stellen om je tijd efficiënter te beheren, productiever te zijn en een goede balans te vinden tussen werk en privé.

Heb je vragen of wil je meer weten over time management? Neem dan gerust contact met ons op via 020 – 2442 838 of info@zelforganisatiefabriek.nl. Heb je interesse in een training Time Management? Vraag dan vrijblijvend een offerte aan voor een voorstel op maat.